Kokosolie

Kokosolie

De palmboom, de kokosboom is een boom die alles bevat wat nodig is. 

In het Sanskriet (een oud Indische taal) staat de kokospalm bekend als Kalpa Vriksha. Dit betekent  –de boom die alles bevat wat nodig is om te leven-  Bijna alles van de kokosboom kan worden gebruikt door de mensen. De boom heeft niet zomaar die betekenis. Kokos is heel gezond! En kan voor heel veel dingen gebruikt worden. Ook voor de ‘kwaaltjes’. Die kunnen we er mee bestrijden maar wat nog mooier is, als je kokosolie gaat gebruiken dan zal je zien dat je niet eens die kwaaltjes zal krijgen!!

Kokosolie is hetzelfde als kokosvet. Ik heb laatst een potje gekocht. Ik was op zoek naar kokosolie maar kwam er achter dat het in een potje zit en er uit ziet als vet. Kokosolie wordt hard en gaat stollen als het beneden de 25 graden komt. Als je het een beetje verwarmt dan krijg je de kokosolie. In de familie van vetten valt kokosolie onder de verzadigde, plantaardige vetten. Bijna alle vetten verliezen hun voedingswaren of gaan oxideren als je ze verhit. Kokosolie heeft dit niet. Kokosolie is ook de beste olie om in te frituren. Kokosolie is een speciaal vet. De gezonde vetzuurketens van kokosolie worden snel verteerd, geven daardoor veel energie en het vet wordt nauwelijks opgeslagen.

Wat doet kokosolie voor je als je het eet? 

  • De middellange vetzuurketens worden onmiddelijk opgenomen en zorgen ervoor dat je meer energie krijgt. dit in tegenstelling tot de andere oliën zoals visolie of andere plantaardige oliën. Je wordt dus niet dik van kokosolie.
  • Je darmen zijn het hart van je gezondheid. In je darmen moeten de voedingsstoffen die je eet (vitaminen en mineralen) opgenomen worden in je bloed. Als je  darmen hebt die niet goed werken gebeurt dit onvoldoende. De kokosolie zorgt dat dit wel gebeurt. Het zorgt er voor dat de voedingsstoffen uit een zieke darm beter worden opgenomen. Kokosolie helpt dus bij de ziekte van Crohn, pds en (gluten) allergieën.
  • Kokosolie bevat bestanddelen die werkzaam zijn tegen bacteriën, virussen, schimmels, parasieten en ontstekingen. Het kan dus heel goed worden ingezet om de darmflora te versterken.  Als je drie keer per dag een eetlepel kokosolie zou nemen dan helpt dat om de schimmels en bacteriën uit de darm te krijgen. Dit zal eerst wel wat bijwerking hebben zoals hoofdpijn, huiduitslag en diarree. Het is een soort ontgiftingsreactie.
  • Kokosolie helpt je om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Het zorgt voor een betere insulinewerking. Tevens zorgt het ervoor dat het hongergevoel weg gaat zodat de tussendoortjes verminderd worden.
  • Kokosolie stimuleert een traag werkende schildklier. Het stimuleert de verbranding het helpt de lichaamstemperatuur doen stijgen.
  • Kokosolie is goed voor de botten. Het helpt om calcium en magnesium beter op te nemen.

Kokosolie is ontzettend gezond! Het bevat middellange ketens vetzuren die parasieten en schimmels opruimen. Die je huid mooi houden en je hart gezond. Omdat het een ‘gezond’ verzadigde vet is wordt het ingezet bij het behoud van je aderen, lever en immuunsysteem en nog veel meer.

Heb jij al een blender in huis?? Want met kokosolie kan je heerlijke smoothies of shakes maken. Ik neem al een poosje een ‘gezonde’ shake s’morgens. Ik merk dat ik de eerste uren geen hongergevoel meer heb maar ook dat ik veel meer energie heb. Het neemt niet veel tijd in beslag om het te maken, het is voedzaam, gezond en vooral erg lekker! Hieronder het recept van deze heerlijke shake!

  • (Turkse) Volle yoghurt
  • Vruchten (kan van alles zijn, ik gebruik vaak banaan)
  • Schepje kokosolie
  • Schepje kokos vruchtvlees (gedroogd)
  • Schepje amandelmeel
  • Beetje sinasappelsap
  • Gember (hoeft niet als je er niet van houdt)
  • Proteïne poeder (Whey)

Meng dit door elkaar met de blender en je hebt een super gezond ontbijtje. Ik kan zelf slecht ontbijten. Een broodje gaat er bij mij te moeizaam in maar met dit ontbijtje heb ik totaal geen problemen. Probeer het eens, het is zeer zeker de moeite waard!

Nog een weetje over de calorieën: van kokosolie is dit 783 kcal per 100 ml terwijl dit van olijfolie: 840 kcal per 100 ml is.

Kokosolie of kokosvet staat in het rijtje verzadigde vet. Als je er over gaan lezen zal er vaak gezegd worden dat verzadigd vet niet goed voor je is. Dat is in de regel ook zo maar kokosolie is nou net de gezonde van het rijtje.

Wat is nou het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet?  Verzadigd vet zal gaan stollen en is hard als je het niet verwarmd. Het is vaak dierlijk vet. En onverzadigd vet, zoals olijfolie is vaak plantaardig en zal bij lage temperatuur ook vloeibaar blijven. Helaas word ons voorgehouden dat alleen de onverzadigde vetten goed en gezond voor ons zijn. Laten we bijvoorbeeld roomboter eens nemen. Roomboter behoort tot de verzadigde vetten. Maar roomboter is eigenlijk gezond. Je kan beter roomboter op je brood doen dan margarine. Terwijl wij denken of het word ons eigenlijk voorgeschoteld dat roomboter te vet zal zijn. Als je bedenkt dat ons lichaam voor 50 % tot 80 % uit verzadigde vetten bestaat dan is het niet zo vreemd dat wij dit dagelijks nodig hebben om goed te functioneren. Veel klachten kunnen verholpen worden als wij deze ‘gezonde’ verzadigde vetten toevoegen aan ons dagelijks eten.

Klachtenlijstje:

  • Chronische vermoeidheid
  • Weinig energie
  • Gespannenheid
  • Depressie
  • Stemmingswisselingen
  • Schildklierproblemen
  • Bloedsuikerschommelingen
  • Insuline resistentie (pre-diabetes
  • Galblaas problemen
  • Bacteriële infecties en schimmels
  • Spijsverteringsproblemen
  • Opgeblazen gevoel
  • Huidproblemen

Dat zijn er nog al wat. Veel van deze problemen worden veroorzaakt door een verzadigd vet tekort. Al tijden wordt aangeraden om minder vet te eten. Gezonde vetten zoals boter en eieren worden afgeraden. Waarom? Omdat ze vervangen moeten worden door de industriële vetten en smeersels. De verzadigde vetten worden door de industrie zo bewerkt tot onverzadigde vetten terwijl dat juist niet goed is. De reden?? Vul dat zelf maar in.

Kokosolie heeft zoveel gezondheidsvoordelen dat het het proberen wel waard is. Ik raad het iedereen aan het meer te gaan gebruiken. De dagelijkse dosis staat op drie eetlepels per dag maar om dat voor elkaar te krijgen is nog wel een gedoe. Ik heb hieronder wat ideeën neergezet hoe je kokosolie kan toepassen aan het eten.

  • Zo uit de pot; driemaal daags een eetlepel voor elke maaltijd. (Dit is best heftig, een hele lepel met olie zo je mond in)
  • Bak en braad zoveel mogelijk, al dan niet alles in de kokosolie. Zie het als een combinatie van olijfolie en roomboter. Ook deze kan je er aan toevoegen.
  • Voeg een eetlepel aan je smoothies of shakes toe.
  • Gebruik kokosolie om mee te bakken. Als er in een recept vet genoemd wordt, vervang dat eens door kokosolie. Het werkt altijd.
  • Doe een eetlepeltje kokosolie in je groene thee of koffie. (Je kan hierdoor een vette mond krijgen, daar moet je wel tegen kunnen)
  • Vervang de helft van de olijfolie door kokosolie en maak hier je dressing mee.
  • Roer een eetlepel koksolie door je soep, saus of jus.
  • Laat een eetlepel kokosolie over je gekookte groente heen smelten.
  • Prak een banaan met koksolie en een lepel notenpasta als ontbijt. Je zal de hele ochtend vol zitten.

Kortom, je kan het bij zoveel toepassen. Probeer het gewoon uit. Je kan kokosolie in elk warm gerecht laten smelten. De smaak is lekker, het is gezond en het is nog goedkoop ook!

Maar dat is nog niet alles! Want kokosolie is ook goed voor de buitenkant van onszelf. Het is ook goed voor de verzorging van de huid en nog meer. Hieronder nog wat praktische en verzorgende tips wat je allemaal met kokosolie kan doen:

  • De make-up van je ogen afhalen? Neem een watje en dep die in de kokosolie. Met gemak haal je de make-up er af.
  • Heb je korstjes op je ellebogen of  knieën? Smeer dan kokosolie op die plekken. Heb je een litteken van een snee of verwonding? Smeer het er dan op, je litteken zal beter genezen en minder worden.
  • Heb je droge of beschadigde nagelriemen? Smeer dan kokosolie erop en masseer het in. Je nagels zullen sneller groeien en je nagelriemen zullen weer herstellen.
  • Heb je droog en slap haar en wil je het wat versterken? Smeer wat gesmolten kokosolie in de punten en op je hoofdhuid en laat het ongeveer drie uur intrekken. Je moet het wel een paar keer wassen wil het er weer uit gaan. Als de normale shampoo, die je daarna gebruikt weer normaal in je haar trekt dan is de kokosolie er helemaal uit. Als je geen drie uur de tijd hebt, bevochtig dan een beetje je haar met kokosolie. Dat zorgt er wel voor dat je geen statisch en springerig haar hebt.
  • Heb je droge, schilferende plekken op je gezicht? Smeer het s’avonds voordat je gaat slapen in met kokosolie. Na een paar dagen zal het weg zijn.
  • Kokosolie kan je ook op je lederen schoenen of laarzen smeren om te voorkomen dat het leer gaat uitdrogen en gaan barsten.
  • Heb je een vervelende, irriterende muggenbult? Smeer dan kokosolie er op en het nare gevoel zal voor een paar uur verdwijnen.
  • Gebruik kokosolie als spoelwater voor je mond.  Het dood de ‘foute’ bacteriën en maakt je tanden witter.

Door middel van ‘gezond’ te gaan eten zal je je steeds meer ‘thuis’ voelen in je eigen lichaam. Dat wil niet zeggen dat we helemaal geen tussendoortjes kunnen eten en alles biologisch moeten eten. Je moet jezelf af en toe wel iets gunnen natuurlijk. Als we dat kunnen compenseren door meer kokosolie te gebruiken en daardoor gezonder gaan worden. Ik doe het al en het werkt. Ik hoop dat ik jou ook heb overtuigd!

Bronnen:  http://www.kokos-olie.nl/ ,  http://energiekevrouwenacademie.nl/

 

 

 

 

 

Over de auteur

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Nicolette Vriesman, 45 jaar oud en moeder van één zoon, Damian. Sinds 2013 ben ik samen met mijn zoon Thuis-Magazine begonnen. Naast deze hobby ben ik werkzaam in de PR van een wijkcentrum in Alkmaar. Hun website heb ik ontwikkeld, en deze onderhoud en beheer ik.

Ook leuk!

Kokosolie

Deel dit artikel